کلمه کلیدی خود را وارد کنید

معرفی و بازار زالو -هر آنچه لازم است پیش ازراه اندازی مزرعه پرورش زالو بدانید

معرفی و بازار زالو -هر آنچه لازم است پیش ازراه اندازی مزرعه پرورش زالو بدانید

معرفی و بازار زالو -هر آنچه لازم است پیش ازراه اندازی مزرعه پرورش زالو بدانید

زالو خون خوار زندگی آفرین را بیشتر بشناسیم :

  • زالو نوعی کرم حلقوی آبزی است که بیش از 650 گونه از آن در دنیا شناسایی شده، برخی از آنها سمی یا گوشت خوار و برخی گل خوار یا گیاه خوار می باشند که از بین آنها تنها ۱۵ گونه کاربرد پزشکی دارند.
  • طول بدن زالو بین ۳ الی ۲۵ سانتیمتر و عرض آن حدود ۱ سانتیمتر است . بدن زالو به حدود ۳۴ Segment (حلقه) تقسیم شده و از کوتیکول لزج و چسبنده پوشیده شده است که در دو انتها به دو بادکش ختم میشود.
  • زالو دارای 11 معده است و در دهان آن 3 فک وجود دارد که هر فک دارای 100 عدد دندان ریز می باشد.
  • زالو مغز ندارند و دارای 3 تا ۵ جفت چشم است که زالو را قادر می سازد تغییرات شدت نور ، گرما ، ارتعاش ، بو و لمس کردن را درک کند .
  • زالو بصورت همزمان دارای اندام جنسی نر و ماده ( هرمافرودیت ) می باشد که در بدو تولد فقط دارای اندام جنسی نر و پس از گذشت ۴ ماه اندام جنسی ماده تشکیل و به بلوغ جنسی می رسد بنابراین همه زالوها تخم گذارند.
  • هر زالو در سال 1 تا 3 عدد کوکون ( پیله – تخم ) می گذارد که از هرکدام بطور متوسط 10 لارو ( مینیاتور ) بدنیا می آید بنابراین ضریب تکثیر زالو بین 10 الی30 می باشد که بسیار بالاست .
  • غذای زالوی طبی خون است که برای هضم آن یک نوع باکتری ترشح که از فاسد شدن خون مکیده شده جلوگیری میکنند . جالب است بدانید که زالو می تواند هربارچندین برابر وزن خود خون بمکد که قسمت بیشتر خون بصورت آب دفع ولی قسمت غلیظ و متراکم این غذای کامل، به صورت مایع باقی می ماند که به آهستگی ظرف چندین ماه هضم می شود بنابراین زالو تا یکسال با یکبار تغذیه براحتی زنده می ماند.
  • بیش از یکصد نوع آنزیم در بزاق زالو وجود دارد که مهمترین آن آنزیمی به نام هیرودین است که با مکیدن خون به بدن میزبان تزریق می شود که خاصیت ضد آنزیم انعقادی دارد .

 

پرورش زالو - آناتومی زالو

پرورش زالو – آناتومی زالو

 

 

  مهمترین نژادهای زالوی طبی :

گونه های مختلفی از زالو وجود دارند اما سه گونه در دنیا بیشتر درطب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل:

انواع زالو طبی

انواع-زالوی-طبی

 

1.Hirodu verbaba (هیرودو وربانا)

2.H.medicinalis  (هیرودو مدیسینالیس)

3.H.orientalis     (هیرودو اورینتالیس)

3.هیرودواورینتالیس بومی ایران می باشد و در دنیا بسیار پرطرفدار و با ارزش است.

 

 

 

زالو درمانی در گذر زمان:

زالو جانور عجیبی است از ۲۵۰۰ سال قبل در هند ، یونان ، روم ، ایران و سپس در اروپا مورد استفاده پزشکی به صورت زنده یا فرآورده برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است . تصاویر موجود در مقبره مصریان قدیم مبین استفاده پزشکی از زالو در آن دوران می باشد همچنین در نوشته هایی که به خط میخی از مردم بابل به جا مانده به استفاده آنان در درمان بیماری ها اشاره شده است .

  • زالو خون را بهتر از حجامت از عمق بدن بیرون می‌کشد و همزان بیش از 100 نوع ماده مفید را وارد بدن میزبان می کند بنابراین باعث شده است که در طب سنتی ایران، زالو درمانی همراه با سایر روش های درمانی مثل گیاه درمانی به صورت ترکیبی برای درمان بسیاری از بیماری ها نظیر:

بیماری قلبی  – کاهش عوارض سکته مغزی – رقیق سازی خون – جراحی پلاستیک و پیوند اعضا – واریس – بیماریهای پوستی – بهبود بینایی و کم شنوایی – بهبود میگرن و سینوزیت – گرفتگی عضلات – درد کمر و ستون فقرات – درمان و ترمیم  واریکوسل – کمک به پاکسازی کبد از سموم – بیماری زنان و مشکلات رحمی – ترمیم پروستات – درمان زخم چرکی – درمان زخم بستر – بهبود کبودی و ضرب دیدگی پوست – رفع غده های عفونی زیر پوست – عوارض قند بر چشمها و پاها – آرتروز و درد مفاصل – گل مژه و عفونت چشم – زخم معده – لکه‌ها و نقطه‌های سیاه و سفید تجویز شود. زالو درمانی روشی ساده و ارزان قیمت برای درمان بسیاری از بیماری ها باشد.

  • بزاق زالو به دلیل خاصیت ضد انعقاد (آنزیم هیرودین) خود یکی از ابزارهای جراحی در پیوندها و دوام بافت پیوندی است. هر زالو حدوداً 5cc خون در مرحله اول می‌مکد البته اگر خونریزی را قطع نکنید ممکن است تا 150cc خونریزی ادامه یابد . فارماکولوژیکی بزاق زالو به مدت 10 ساعت یا بیشتر در محل زخم باقی می‌ماند چنین اثراتی را نمی‌شود با مصرف مواد ضد انعقادی معمولی مثل هپارین در زخم‌های کوچک پوست به وجود آورد.
  • در برخی روش‌های جراحی استفاده از زالو توسط جراح ماهر انجام می شود، این روش قدیمی یک روش بی درد کننده اساسی است؛ زیرا ترشحات زالو با تأثیر بر روی اعصاب اطراف محل درد، بی‌حسی موضعی ایجاد می‌کند.

 

 

زالودرمانی

زالودرمانی

 

جایگاه زالو در ایران و سایر کشورها :

  • از نظر تاریخی ایران یکی از اولین کشورهایی است که زالودرمانی را مطرح و در کتب بزرگان علم پزشکی نظیر قانون ابن سینا به طور مفصل به آن پرداخته است اما براساس استنادات تاریخی براندازی طب سنتی در ایران از سال 1600 تا سال 1914 میلادی یک پروسه300 ساله بوده است. آقای دکتر سیریل الگود، تاریخ‌نویس انگلیسی می‌گوید میخ تابوت طب سینوی (طب بوعلی سینا) در ایران کوبیده شد. از سال 1914 تا سال 2014 که دستورالعمل مقام معظم رهبری برای لحاظ شدن طب سنتی در نظام درمان کشور صادر شد، دقیقا یکصد سال می گذرد؛ حال نیاز به احیای مجدد آن است که با اقبال روز افزون به طب سنتی و متعاقبا زالودرمانی شاهد شکوفایی طب سنتی و زالودرمانی در ایران هستیم.
  • امروزه استفاده از زالو در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا رایج شده است، چنانچه اکنون زالو را با عنوان جراح کوچک (Micro Surgeon) می شناسند .
  • شایان ذکر است اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا یا D.A ) Food and Drug Administration ) در سال 2004 بعد از بررسی های انجام شده و طی مراحل کاملا علمی و با رعایت اصول اثربخشی (efficacy) و ایمنی (safety) ، کاربرد زالو در جراحی ها را مورد تأیید قرار داده است که بعد از آن زالو بعنوان دارو توسط وزارت بهداشت آلمان مورد تایید قرار گرفت.
  • زالودرمانی بعنوان طب مکمل در بعضی از دانشگاه های آلمان در آکادمی زالودرمانی آمریکا و سایر نقاط جهان تدریس می شود. برخی از مراکز درمانی نظیر The Silesian Holistic Center of New York زالو و محصولات استخراج شده از آن برای درمان استفاده می شود.
  • دراین میان کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس و مالزی تجربه‌ای طولانی در پرورش زالو دارند و استاندارد‌های جهانی تولید این آبزی با ارزش را به خوبی رعایت کرده‌اند که از این راه درآمد هنگفت ارزی به‌دست می‌آورند.
پرورش-زالو

پرورش-زالو

  • جالب است بدانید 80 درصد مصرف زالو در کشورهای پیشرفته در صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی و فقط 20 درصد در بخش درمان مورد استفاده قرار می گیرد حال آنکه این رقم در ایران عکس کشورهای پیشرفته است بنابراین با حرکت بسوی فرآوری زالو می توان امیدوار بود مصرف زالو در ایران چندین برابر شده و تضمین بازاری مناسب را برای این صنعت متصور شویم.

 

  • کشورهای پیشرفته به اندازه صادرات نفت ایران از فروش و فرآورده های زالو درآمد کسب می کنند!!

 

  • حال باید با همتی مضاعف به سمت خودکفایی فرآوری و صادرات زالو گام برداشت.

 

 

در حال حاضر هر قطعه زالوی طبی در ایران 2000 تا 5000 تومان به فروش می‌رسد این در حالی است که قیمت این آبزی در اروپا 6 تا 12 دلار است. اختلاف قیمتی که صادرات زالو را برای کارآفرینانی که مزارع تکثیر و پرورش زالو تأسیس کرده‌اند بسیار پر سود کرده است.

 

   

قیمت زالو

قیمت زالو

فروش زالو

فروش زالو

 

بازار فروش زالو (طلای سبز) در ایران :

  • طی سالهای گذشته زالو از طبیعت صید و در طب سنتی استفاده شده و نیازی به پرورش این موجود مفید در کشور احساس نمی شد اما در سالیان اخیر اقبال روز افزون مردم به زالو درمانی افزایش  یافته و در نتیجه با افزایش صید غیرقانونی برای تامین زالوی پزشکان و کاهش منابع زالو در طبیعت شاهد در خطر انقراض قرارگرفتن این گونه با ارزش شده ایم.
  • سالانه در کشور شاهد مصرف چند میلیون قطعه زالو برای مصارف پزشکی بوده ایم که از منابع طبیعی داخل (شمال ایران) و خارج از کشور (کشور ترکیه و آذربایجان) و تعداد محدودی از طریق پرورش زالو تامین شده است اما با کمبود منابع زالو در طبیعت، افزایش قیمت دلار و کاهش شدید کیفیت زالوی وارداتی نیاز به تولید چشمگیر زالو درکشور احساس می شود.

با توجه به این نکات و کمبود زالو هرساله شاهد افزایش چشمگیر قیمت زالو خواهیم بود حال راه حل متوازن کردن عرضه و تقاضا چیست !؟

۱. واردات زالو

– بدلیل افزایش قیمت دلار دیگر به صرفه نیست.

– احتمال آلودگی و مبحث بیوتروریسم – بنابه گزارش های رسیده زالوی وارداتی باعث ورم و خارش شدید می شود.

– احتمال تلفات بالا – بخاطر آلودگی و انتقال طولانی مدت در فضای سرد.

۲. صید از طبیعت

– انقراض و کاهش زالو در طبیعت

– مجازات صیادان از سوی محیط زیست

– کاهش شدید صید در زمستان

۳. تولید، تکثیر و پرورش زالوی طبی استریل

– نیاز به تخصص و در نتیجه آزمون و خطا برای تکثیر و پرورش

– نیاز به بازریابی و بازرگانی برای فروش زالو

– نیاز به صرف هزینه و زمان برای احداث مزرعه

ما برآن شدیم با ایجاد مزارع پاسخگوی قسمتی از نیاز بازار زالو باشیم لذا از همه علاقه مندان ، سرمایه گذاران و دوست داران تولید تقاضا داریم به تخصص و دانش و پشتیبانی ما اعتماد کرده و به بازار رو به افزایش این جراح کوچک توجه ویژه و قدم در راه تولید بگذارند تا با یاری هم برای اقتصاد خود و کشورمان قدمی مطمئن برداریم. به این ترتیب با توسعه پرورش زالو از یک سو فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار ایجاد و سوی دیگ سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران عزیز می‌شود و ارزآوری خوبی برای کشور خواهد داشت. در حال حاضر مزارع پرورش زالو احداث شده است، بطوری که زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد اما متاسفانه هنوز شاهد کمبود زالو، صید بی رویه و واردات غیرقانونی زالوی بی کیفیت هستیم.

چرا تکثیر و پرورش زالو   !!؟

  • نیاز به حداقل سرمایه، حداقل فضا حتی بصورت خانگی و حداقل زمان رسیدگی متناسب بعنوان شغل دوم
  • ضریب تکثیر بالا – دوره بازگشت سرمایه کوتاه در نتیجه سودآوری بیشتر
  • مقاوم بودن در مقابل بیماریها و ناملایمات نسبت به سایر موجودات آبزی
  • بی بو و آلودگی بودن فارم یا مزرعه تکثیر و پرورش زالوی طبی
  • هزینه پایین تولید و نگهداری بدلیل تغذیه (خون) ارزان و در دسترس
  • امنیت بازار و فروش – زالو همانند سرنگ یکبار مصرف است و از طرفی شاهد اقبال روز افزون مردم به زالو درمانی و طب سنتی در داخل و خارج کشور ، درنتیجه افزایش مصرف زالو هستیم .
  • امکان صادرات و بازار جهانی عالی و رقابت با کشورهای اروپایی به دلیل هزینه پایین تولید در کشور
  • فراوری زالو و تهیه روغن زالو  و استخراج آنزیم های مختلف در صنایع دارویی پزشکی و آرایشی بهداشتی
  • روغن گیری زالو در صورت تلفات و حفظ سرمایه و استفاده از آب تعویضی زالو بعنوان کود ارگانیک در کشاورزی

 

چند نمونه از مزارع پرورش زالو،راه اندازی شده توسط مرکز کارآفرینی ایرانیان

مزرعه-پرورش-زالو

مزرعه پرورش زالو

فارم پرورش زالو

فارم پرورش زالو

 

راه اندازی مزرعه پرورش زالو

راه-اندازی-مزرعه-پرورش-زالو

دیدگاه (۴)

  1. با سلام و عرض ادب
    سوالم اینه که جهت راه اندازی مزرعه پرورش زالو مشاوره تلفنی هم دارین یا حضوری باید بیایم؟

    آريامهر
    آذر ۳, ۱۳۹۷ پاسخ
    • درود بر شما .بله مشاوره تلفنی هم داریم .شماره تماس بزارید.سپاس

      اسفند ۱۵, ۱۳۹۷ پاسخ
  2. من نیاز به راهنمایی شما برای اداث یک مزرعه خانه ای دارم ساکن تهران هستم

    مریم
    اردیبهشت ۸, ۱۳۹۸ پاسخ
  3. سلام/ در صورت امکان راه اندازی مرکز پرورش زالو به صورت نیمه صنعتی را به صورت پیمانکاری متقبل شوید/ با تشکر
    ملکی

    ملکی
    آبان ۱۷, ۱۳۹۸ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *