کلمه کلیدی خود را وارد کنید

آیا می دانید زمان مناسب برای زالودرمانی چه زمانی است؟

آیا می دانید زمان مناسب برای زالودرمانی چه زمانی است؟

آیا می دانید زمان مناسب برای زالودرمانی چه زمانی است؟

 

بعضی از بیماری ها از قبیل چربی خون بالا سردرد و دردهای عضلانی، دیابت نوع دو و بیماری‌های پوستی، بیماری‌های عفونی و هورمونی را می‌توان با روش زالودرمانی بهبود بخشید و یا درمان و کنترل کرد.

بهترین زمان برای زالو درمانی

متخصصان طب سنتی انجام زالو درمانی در تمامی ایام سال را رد نمی‌کنند ولی بهترین فصل برای این کار را به ترتیب در ابتدا بهار سپس پاییز، تابستان و زمستان می‌دانند.

به گفته کارشناسان همه خواص زالو تاکنون کشف نشده است و پیش بینی می‌شود بیش از یکصد ماده موثر با خواص درمانی متفاوت در بزاق زالو وجود داشته باشد.

اگرچه حجامت از نظر علمی مدت هاست از سوی وزارت بهداشت و درمان تأیید شده اما تا کنون اظهارنظر قطعی در مورد زالودرمانی نشده بود. دکتر محمود خدادوست مدیرکل اداره طب سنتی اسلامی وزارت بهداشت زالودرمانی را یکی از روش‌های طب سنتی اسلامی میداند .

زالو درمانی

زالودرمانی

شرایط مهم در تاثیر زالو درمانی

در زالودرمانی ابتدا باید بدانیم که این روش یکی از روش‌های به کار رفته در طب سنتی است و در مرحله پاک‌سازی بیشترین استفاده را دارد و در همه بیماری های به عنوان درمان اولیه به حساب نمی‌آید. موارد استفاده از زالو شرایط خاصی را می‌طلبد، این درمان باید پس از مرحله پاک‌سازی عمومی بدن باشد، در غیر این‌صورت موجب ریزش اخلاط و مواد زاید به موضع زالو‌گذاری شده و حتی ممکن است موجب تشدید بیماری شود.

افراد ضعیفی که تحمل استفاده از حجامت را ندارند، می‌توانند از زالو‌درمانی استفاده کنند ، جذب خون در زالو‌درمانی از حجامت بیشتر است و زالو فقط خون فاسد را جذب می‌کند و در درمان بیماری‌های پوستی مزمن، درمان جوش و دمل‌های صورت کاربرد دارد.

زالو‌درمانی مانند حجامت در افراد زیر دو سال و بالای ۶۰ سال ممنوع است، بیماری‌هایی مانند دیسک، سردرد ناشی از مشکلات گردنی، خار پاشنه، کیست مویی، وزوز گوش، اختلال جریان خون چشم، بیماری‌های وریدی مانند واریس، بیماری‌های التهابی اعضای داخلی همچنین می‌توانند از زالو درمانی استفاده کنند.

تعداد جلسات زالودرمانی

تعداد جلسات زالودرمانی به نوع بیماری بستگی دارد، تعداد جلسات یک تا شش الی هفت جلسه و همچنین فاصله جلسات زالو‌گذاری و تعداد زالوها می‌تواند با توجه به بیماری عضو و محل آن متفاوت باشد.

عوارض زالو درمانی

زالو درمانی مانند سایر روش‌های درمان می‌تواند عوارض داشته‌ باشد، در صورت استفاده نابجا و بدون تجویز متخصص و بدون آگاهی کافی، ممکن است بیمار به ورم، دمل، غش و سستی، خونریزی، تب و زخم‌های بدخیم دچار شود.

بهترین زمان زالودرمانی

بسیاری از متخصین طب سنتی بهترین زمان استفاده از زالوگذاری را مانند حجامت بعد از نیمه ماه قمری و هفته سوم ماه میدانند.

بهترین ساعات انجام زالودرمانی ساعات اولیه صبح در تابستان و در زمستان نزدیک ظهر است.

هر شخص در صورت تمایل به استفاده از روش‌های پیشگیری و درمان بیماری‌ها به روش طب سنتی باید به متخصصین دانشگاهی این رشته و مراکز معتبر بهداشتی، درمانی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی هستند، مراجعه کنند.  آموزش صحیح به مردم و بالا بردن سطح آگاهی آن‌ها از درمان طب سنتی و نظارت بر مراکز ارائه خدمات سلامت از طرف مسئولان می‌تواند تا حدودی از سوء استفاده‌های مدعیان دروغین سلامت جلوگیری کند.

زالو ها هنگام مکیدن خون ، موادی از خود ترشح می کنند که خواص درمانی دارند. معروف ترین ماده ترشح شده از زالوی طبی هیرودین Hirudin است. موادی که زالو در خون ترشح میکند خاصیت های مختلف در درمان بیماری ها دارد.

خواص زالوی طبی :

* خاصیت بی‌حس‌کنندگی : باعث کاهش درد موضعی هنگام نیش زدن می‌شود که عمدتاً به دلیل وجود ماده هیرودین ( Hirudin ) است.

* خاصیت گشادکنندگی عروق : به دلیل وجود ماده هیستامین است.

* خاصیت ضدانعقادی : به دلیل وجود آنزیم هیالورونیداز موجود در بزاق زالو است. این آنزیم خاصیت آنتی بیوتیکی و حل کردن موکوس بسیار قوی دارد به طوری که در درمان گلوکوم هم بسیار موثر است.

* خاصیت آنتی بیوتیکی : این خاصیت اخیراً مورد توجه بسیاری قرار گرفته و بر بیماری‌های ناشی از استاف طلایی و میکروب سل و اسهال خونی و دیفتری موثر است.

* خاصیت ضدالتهابی و ضدلخته‌ای

خواص درمانی زالو آن چنان زیاد است که کرسی زالودرمانی دانشگاه سن پترزبورگ (MAPS) توصیه می‌کند :

“ما معتقدیم هر پزشکی اعم از جراح، انکولوژیست، ارتوپد، دندانپزشک، ژنیکولوژیست و … باید توانایی های درمانی زالو را بشناسد و از آن استفاده کند. زالو توانایی درمان گروه متنوعی از بیماری ها نظیر زخم معده، کولیت، پروستاتیت، برونشیت، ‌التهابات کبد و کیسه صفرا، گاستریت، هموروئید،اسپاسم عضلانی ،بیماریهای پوستی، ، واریس، نازایی، آدنوم پروستات،‌ ناباروری مردان، کاهش میل جنسی ،‌الکلیسم، ترک اعتیاد مواد مخدر را دارد.”

 

مرکز کارآفرینی ایرانیان مفتخر است با داشتن تیمی از متخصصان ماهر و  آموزش دیده در زمینه مشاوره و پرورش زالو اعلام کند که آمادگی هر گونه مشاوره حضوری و یا تلفنی در زمینه پرورش زالو به صورت تخصصی برای راه اندازی و اجرای کارگاه های پرورش زالو به سرمایه‌گذاران خرد و کلان ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *